شما اینجا هستید:

پرورش و نگهداری کاکتوس در منزل

کاکتوس‌ها گیاهان کم توقع و زیبایی هستند که با رعایت کارهای ساده‌ای می‌توان به خوبی از آن‌ها مراقبت کرد. شرایط نگهداری کاکتوس و کلاً گیاهان در گلخانه، طبیعت و منزل یکسان نیست. پس باید شرایطی فراهم کنیم تا کاکتوس‌ها در محیط خانه رشد کنند. نیازهای اصلی کاکتوس‌ها شامل خاک مناسب، نور، دما و آبیاری می‌باشد. شرایط دیگری مانند بیماری‌ها نیز می‌توانند در رشد و زندگی کاکتوس‌ها تاثیر گذار باشند. در این مقاله آموزش پرورش و نگهداری کاکتوس در منزل به صورت ساده بیان می‌شود.

پرورش و نگهداری کاکتوس در منزل | گلکده اهورا

 

نور

یکی از مشکلات پرورش و نگهداری کاکتوس‌ها در منزل و آپارتمان کمبود نور می‌باشد. توجه داشته باشید نگهداری کاکتوس‌ها و ساکولنت‌ها بدون نور آفتاب امکان پذیر نمی‌باشد. کاکتوس‌ها روزانه حداقل به 2 الی 4 ساعت نور نیاز دارند. که می‌توان با قرار دادن کاکتوس‌ها در پشت پنجره یا مکان‌های نورگیر در منزل نور مورد نیاز را تأمین کرد. در صورتی که خانه شما اصلاً مکان نورگیری ندارد می‌توانید از نورهای مصنوعی استفاده کنید. در صورتی که کاکتوس‌ها نور کافی دریافت نکنند باریک رشد می‌کنند و دچار رنگ پریدگی می‌شوند.

نور مورد نیاز کاکتوس | گلکده اهورا

 

دما

کاکتوس‌ها تغییرات دمایی را به خوبی تحمل می‌کنند ولی دمای زیر 5 درجه سانتی‌گراد و دمای بالاتر از 50 درجه سانتی‌گراد می‌تواند به کاکتوس‌ها آسیب برساند. میزان تحمل دمایی به نوع کاکتوس، شرایط محیطی، و اندازه گیاه بستگی دارد. در زمستان بهتر است در مکانی خنک نگهداری کنید تا در بهار هم رشد بیشتری داشته باشد و هم اینکه کاکتوس شما گل بدهد.

دمای مورد نیاز کاکتوس | گلکده اهورا

 

خاک و گلدان

داشتن خاک مناسب یکی از موارد ضروری در پرورش کاکتوس‌ها می‌باشد. ریشه کاکتوس‌ها به شدت مساعد پوسیدگی می‌باشد و در صورتی که آب بیش از حد در خاک باقی بماند یا گلدان زهکشی مناسبی نداشته باشد سریعاً ریشه گیاه دچار پوسیدگی خواهد شد. ترکیب خاک مناسب برای کاکتوس‌ها ترکیبی از ماسه و پیت ماس و مقدار بسیار کمی کود وِرمی می‌تواند باشد. گلدان نباید بیش از حد بزرگ باشد و گلدان کاکتوس‌ها باید دارای سوراخ‌هایی در کف باشد تا آب در گلدان باقی نماند.

خاک مناسب کاکتوس | گلکده اهورا

 

آبیاری

یکی از اصول مهم و حیاتی در نگهداری کاکتوس‌ها آبیاری می‌باشد. این درست نیست که ما بگوییم کاکتوس‌ها به آب بسیار اندکی نیاز دارند. میزان نیاز کاکتوس‌ها به عواملی مانند نوع کاکتوس، شرایط محیطی مانند رطوبت و دما، اندازه گیاه و خاک گلدان بستگی دارد. به طور کلی در فصل رشد هفته‌ای یک بار آبیاری کامل نیاز دارند. و در فصل خواب هر ماه یک بار کافی می‌باشد. دوباره تاکید می‌کنم این زمان کلی می‌باشد و میزان آبیاری به شرایطی که گفته شد بستگی دارد. در فاصله بین دو آبیاری اجازه دهید خاک کاملا خشک شود. عدم جذب آب و خیس ماندن خاک نشانه پوسیدگی ریشه و بیماری گیاه می‌باشد.

آبیاری کاکتوس | گلکده اهورا

 

بیماری‌ها

کاکتوس‌های خودتان را به طور مرتب بررسی کنید و هر گونه تغییر رنگ و یا وجود حشرات را بررسی کنید. شپشک‌ها، کنه‌ها و قارچ‌ها مهم‌ترین آفت‌هایی هستند که می‌توانند گیاه شما را بیمار کنند. کاکتوس‌های تازه خریداری شده را ابتدا چند هفته‌ای قرنطینه کنید و جدا از سایر کاکتوس‌ها نگهداری کنید و پس از اطمینان از سلامت آن‌ها در کنار سایر کاکتوس‌ها قرار دهید.

منبع: میهن کاکتوس

تعداد نظرات در انتظار تایید: 103

جدیدترین مطالب وبلاگ
خرید آنلاین زعفران سرگل
فروشگاه گلکده اَهورا
جدیدترین محصولات فروشگاه