شما اینجا هستید:

چه گل‌هایی در غذا استفاده می‌شود؟

شاید نتوان هیچ انسانی را پیدا نمود که از دیدن زیبایی یک گل به وجد نیاید و یا گل‌ها را دوست نداشته باشد. گل‌ها علاوه بر زیبایی چشم نوازشان برخی دارای عطری دل انگیز هستند که لذت از آن‌ها را چندین برابر می‌کند. گل‌ها وسیله‌ای برای لذت بردن از طبیعت هستند و گاهی گل‌ها برای ابراز علاقه به یک معشوق هدیه داده می‌شوند. اما فارغ از داشتن ویژگی بصری گل‌ها، بسیاری از آن‌ها دارای خواص مفیدی برای انسان‌ها هستند که گاها از آن‌ها بی اطلاعیم. گل‌های شناخته شده و ناشناخته بسیاری در سرتاسر زمین وجود دارد که علاوه بر خاصیت تزیینی آن‌ها در تهیه انواع غذاها استفاده می‌شوند. خواص گل‌ها باعث می‌شود بتوان از آن‌ها در غذاهای مختلف به صورت خوراکی استفاده نمود. اما چقدر از گل‌های خوراکی و خواص آن‌ها اطلاع داریم و چه گل‌هایی در غذا استفاده می‌شود؟ پاسخ به این سوال در این مقاله داده شده است.

 

گُل داوودی

گل داوودی، گیاه ملی ژاپن محسوب می‌شود و زادگاه اصلی این گل زیبا آسیا، چین و ژاپن می‌باشد. این گل دارای بیش از ۲۰۰ گونه متفاوت است! برخی گونه‌های آن یک ساله و برخی درختچه‌های کوچک و بوته‌ای چند ساله می‌باشد. طعم گل داوودی مانند طعم سبزیجات شیرین و تازه است. گل داوودی را به صورت چای یا دمنوش می‌توان استفاده نمود همچنین از آن در تهیه سوپ و پخت نان استفاده می‌گردد.

چه گُل‌هایی در غذا استفاده می‌شود؟ | گل داوودی

 

گُل رز

گل رز در نظر همه آدم‌ها نشانه عشق و دوست داشتن است. گل رز را به محبوب هدیه می‌دهند. اما همین گل زیبا در تهیه انواع کیک و شیرینی مورد استفاده قرار می‌گیرد. گلاب آن عطر شامه نوازی دارد و گلبرگ‌های لطیف آن برای درست کردن مربا و کارامل استفاده می‌شود. دمنوش آن نیز خاصیت آرام بخشی دارد.

گل رز

 

گُل لادن

گل لادن که به شاهی هندی (به دلیل اینکه گلبرگ‌هایش طعم شاهی می‌دهند.) معروف است سرشار از ویتامین ث است. از این گل برای تقویت مو، بهبود سرماخوردگی و راحتی دفع استفاده می‌شود. گل لادن را در سوپ و انواع املت می‌ریزند، دمنوش آن‌ را درست می‌کنند و همچنین در تهیه انواع سالادهای غربی و شرقی به صورت خام و پخته استفاده می‌کنند.

چه گُل‌هایی در غذا استفاده می‌شود؟ | گل لادن

 

گُل بنفشه

گل بنفشه در طب ایرانی نیز جایگاه ویژه‌ای دارد. تمامی قسمت‌های آن خوراکی است و حتی مصرف دارویی دارد. طعم آن خنک و نعنایی است. از گلبرگ‌های کاراملیزه شده آن در تهیه مربا و تزیین کیک و شیرینی استفاده می‌شود. همچنین با توجه به عطر بینظیر آن از از گل بنفشه در سالادها، سوپ‌ها و ژله‌ها استفاده می‌شود.

گل بنفشه

 

گُل همیشه بهار

طعم غالب گل همیشه بهار مانند زعفران است که تقریبا مخلوطی از تند و تلخ و تیز است. این گل به رنگ زرد طلایی تا نارنجی است و از آن می‌توان در تهیه سوپ و سالاد استفاده کرد. همچنین در تخم مرغ زده شده به عنوان یک نیمروی خوشمزه و در تهیه پاستا و برنج به عنوان یک طعم دهنده و رنگ دهنده استفاده می‌شود.

چه گُل‌هایی در غذا استفاده می‌شود؟ | گل همیشه بهار

 

گُل پامچال

گل پامچال گلی رنگارنگ به طعمی شیرین و دلپذیر است. این گل به صورت خام و پخته استفاده می‌شود. از غنچه‌های آن ترشی درست می‌کنند و بخار پز سرد شده آن در ماست به عنوان بورانی استفاده می‌شود.

گل پامچال

 

گُل میخک

طعم گلبرگ‌های گل میخک شیرین است. این گل را از پایه سفید آن جدا می‌کنند و در دسرها، ژله‌ها و شکلات‌ها و تزیین کیک استفاده می‌کنند. گل میخک طعمی شبیه جوز هندی دارد. گلبرگ‌های آن موجب رنگ‌دهی به مواد غذایی می‌شود.

چه گُل‌هایی در غذا استفاده می‌شود؟ | گل میخک

 

گُل اسطوخودوس

گل زیبا و خوش عطر اسطوخودوس علاوه بر داشتن خواص دارویی مانند آرامبخشی در تهیه انواع غذاها مانند ماهی سرخ شده و دسرهای ایتالیایی و اسپانیایی و پاستاها کاربرد دارد. همچنین زنبور دارها کندوهای خود را به کشتزارهای اسطوخدوس می‌برند تا عسل خوش عطر و طعم آن را تهیه کنند.

گل اسطوخودوس

 

گُل قاصدک

گل قاصدک از خانواده گل آفتابگردان است. گل‌های جوان آن طعمی شیرین و عسل مانند دارند. غنچه آن طعم‌دارتر از گل آن است و گل‌های رسیده‌تر طعمی تلخ دارند. به صورت خام یا بخار پز شده مصرف می‌شوند. گل قاصدک دارای خواص بی‌شماری است و از آن در تهیه چای و دمنوش و مربا و ژله و تزیین کیک و شیرینی استفاده می‌شود.

چه گُل‌هایی در غذا استفاده می‌شود؟ | گل قاصدک

 

گُل ختمی

گل ختمی طعمی ترش و شیرین دارد که برای نوشیدنی‌ها و دم‌نوش‌ها بسیار مناسب است. غنچه‌های تازه‌ی این گل را در ظرفی پر از آب گازدار بیندازید تا جلوی چشم مهمانان‌تان شکفته شوند. از پودر گل ختمی می‌توانید به عنوان ادویه در غذاها استفاده کنید. این گل خواص دارویی دارد و دارای آنتی‌اکسیدان فراوان و ویتامین سی است.

گل ختمی

 

چند نکته برای استفاده از گل‌ها در غذاها:

  • حتما از گل‌هایی استفاده کنید که به حشره‌کش‌ها و مواد شیمیایی آلوده نباشند. جهت اطمینان بیش‌تر، خرید گل شاخه‌ای را از گل فروشی‌های معتبر انجام دهید و به آنها اعلام کنید که به گل خوراکی نیاز دارید.
  • اگر امکانات و فضای مناسب دارید، می‌توانید خودتان این گل‌ها را در خانه نیز پرورش دهید و از زیبایی و خاصیت خوراکی‌ و دارویی‌شان استفاده کنید.
  • قبل از استفاده از گل‌ها، آن‌ها را به این شکل بشویید: گل‌ها را به آرامی در ظرفی پر از آب سرد بریزید و سپس بیرون آورید و روی پارچه‌ بگذارید تا خشک شوند. بهتر است گل‌ها را بعد از شست‌وشو بلافاصله استفاده کنید اما می‌توان آن‌ها را به مدت حداکثر یک هفته در یخچال و در ظرف دربسته نگه‌داری کرد.
  • دقت‌داشته باشید که فقط گلبرگ‌های گل خوراکی است و بهتر است قبل از خوردن گل‌ها، مادگی و پرچم را جدا کنید.

منابع: گلیتال – گل‌سِتان

تعداد نظرات در انتظار تایید: 103

جدیدترین مطالب وبلاگ
خرید آنلاین زعفران سرگل
فروشگاه گلکده اَهورا
جدیدترین محصولات فروشگاه