شما اینجا هستید:

نگهداری از رز مینیاتوری در آپارتمان

تقریبا در هر باغچه فضایی برای رویش رزهای مینیاتوری وجود دارد. می‌توانید آن‌ها را در حاشیه باغچه یا در مقابل بوته‌های بزرگ تر بکارید. اگر در باغچه فضای خالی وجود ندارد، می‌توانید آن را در گلدان‌های کوچک بالکن و پاسیوهای آفتابی قرار دهید. نگهداری از رز مینیاتوری در آپارتمان

گل‌های کوچک (2.5 تا 5 سانتی‌متری) این رزها در رنگ‌های مختلف قرمز، صورتی، هلویی، نارنجی، سفید، زرد و رنگ‌های دیگر یافت می‌شوند. برخی از آن‌ها بوته‌ای و برخی پیچکی هستند.

انواع مختلف این رزها موجودند. که همین موضوع انتخاب را دشوار می‌کند. شکوفه‌های کاپ کیکی آن صورتی، شکوفه‌های سفید و صورتی آن نماد معصومیت هستند و شکوفه‌های سرخ آن نماد عشق به شمار می‌روند. شکوفه‌های نارنجی آن محبوب هستند، شکوفه‌های بنفش آن درشت ترند و شکوفه‌های قرمز آن هم براق و درخشان‌اند. شکوفه‌های سفید، صورتی و زرد معمولا بوته‌های کوچک تری دارند.

اگر می‌خواهید گل‌های رز مینیاتوری خوشبو را در خانه خود پرورش دهید، با ما همراه باشید تا با نحوه نگهداری از رز مینیاتوری در آپارتمان آشنا شوید.

 

نگهداری از رز مینیاتوری در آپارتمان

رز را در مقابل نور خورشید قرار دهید.

این رزهای کوچک و پیوندی در صورت عدم دریافت نور خورشید رشد نمی‌کنند. اگر بخواهید این گیاهان را در خانه نگه دارید، یافتن نقاط نورانی دشوار است زیرا تنها چندین ساعت نور مستقیم دریافت می‌شود. اگر در خانه پنجره نورگیر وجود ندارد می‌توانید گیاه را به بیرون ببرید، البته در صورتی که یخ نزند!

مرتب آبدهی کنید.

گل‌های رز به مقدار زیادی آب نیاز دارد و دائما خشک می‌شود. هر یک یا دو روز در میان انگشت را در خاک فرو ببرید، مخصوصا اگر رزها را در فضای بیرون نگه می‌دارید.

گل‌های خشک را جدا کنید.

برای اینکه گل ظاهر خوبی داشته و مرتب گل بدهد، گل‌های خشک را جدا کنید. هرگز با دست گل را نکنید زیرا به ساقه آسیب می‌زند. با یک قیچی باغبانی گل را جدا کنید تا گیاه آسیب نبیند. آن را در زاویه 45 درجه ببرید.

رزهای مینیاتوری را هرس کنید.

گیاهان جدید به هرس شدن نیاز ندارند. اما با گذشت زمان باید شاخ و برگ‌های اضافی و خشک را جدا کنید. از هرس کردن گیاه در پاییز و پس از شکوفه دادن نهراسید. هرس سالانه هم به رشد گیاه کمک کرده و هم آن را سالم نگه می‌دارد. همچنین ظاهر خوبی به آن می‌بخشد. با استفاده از قیچی تمیز باغبانی و در زاویه 45 درجه ساقه‌ها را هرس کنید، حدود یک سانتی‌متر بالاتر از محل رشد برگ.

رزهای قدیمی خود را در گلدان جدید بکارید.

در گلدان رز یا سبدهای هدیه معمولا بیش از یک گیاه رز رشد می‌کند. به همین دلیل می‌توانید آن‌ها را جدا کنید. با دست ریشه‌ها را از هم جدا کنید، خاک اصلی را تا حد امکان زدوده و گل‌ها را جداگانه در گلدان‌های کوچک زهکشی شده بکارید. می‌توانید در فصل پاییز و پس از پایان گلدهی آن‌ها را بکارید.

در زمستان از رزهای خود مراقبت کنید.

رزها در زمستان خوابیده و برگ‌هایشان می‌ریزد. استراحت دادن به رزها در فصل زمستان ماندگاری و سلامت آن‌ها را افزایش می‌دهد. در این زمان گیاه باید خنک بماند. گرچه این گیاهان سرما را تحمل می‌کنند، اما در صورت قرار دادن آن‌ها در فضای بیرون باید با افزودن کود گیاهی از انجماد آن‌ها پیشگیری کنید. رزهای خود را در فصل زمستان به زیر زمین یا گاراژ ببرید تا یخ نزنند.

رزهای مینیاتوری هم مانند انواع دیگر رزها حساس هستند.

رطوبت بیش از حد باعث ایجاد نقاط تیره روی برگ‌ها می‌شود. این در حقیقت نوعی قارچ است که باید به سرعت درمان شود. برگ‌های بیمار را جدا کرده و شاخ و برگ‌های آن را به قارچ کش‌های مخصوص آغشته نمایید. تهویه مناسب هوا از بروز قارچ پیشگیری می‌کند. خوشبختانه گونه‌های جدید رزهای ترکیبی در برابر بیماری مقاوم ترند.

افتادن برگ‌های زرد نشان دهنده موارد متعددی است.

کمبود نور خورشید، خاک خشک و آب و هوای خشک.

مراقبت از رزهای مینیاتوری باعث می‌شود حالشان بهتر شود. 😊

 

نکاتی برای رشد رزهای مینیاتوری

نور لازم

نور مستقیم خورشید تا جایی که امکان پذیر باشد.

آبیاری

مرتب آبدهی کرده و اجازه دهید بلندترین گل (2.5 سانتی‌متر) بین هر آبدهی خشک شود. در زمستان خاک باید تقریبا خشک باشد. از ریختن آب روی برگ‌ها خودداری کنید، زیرا می تواند باعث لک شدن برگ شود.

رطوبت

حداقل باید 40 تا 50 درصد رطوبت وجود داشته باشد. از دستگاه مرطوب کننده هوا استفاده کنید. شکوفه‌های باز نشده ممکن است در هوای خشک خانه از بین بروند. بخش‌های خشک را هرس کرده و رطوبت خانه را افزایش دهید. بردن گیاه به بیرون از خانه می‌تواند موثر باشد.

دمای مناسب

دمای متوسط 60 الی 75 درجه فارنهایت یا 16 الی 24 درجه سانتی‌گراد می‌تواند به رشد رزهای شما کمک کند. گیاهان کاشت شده می‌توانند دماهای متفاوت را تحمل کنند. رزها در برابر سرما مقاوم هستند اما رزهای گلدانی به مراقبت بیشتری نیاز دارند، مخصوصا در برابر سرما.

خاک

هرگونه خاک گلدانی مناسب با pH خنثی (pH 7).

کود

هر دو هفته یک بار در بهار و تابستان با کود رقیق شده سرشار از مواد مغذی گل خود را تغذیه کنید.

تکثیر

هر تابستان یک قلمه 10 سانتی‌متری از ساقه را ببرید. دو انتهای آن را در پودر هورمون قرار داده و آن را در گلدان با خاک مناسب بکارید. رطوبت خاک مهیا شود.

منبع: سنجاق

تعداد نظرات در انتظار تایید: 95

جدیدترین مطالب وبلاگ
خرید آنلاین زعفران سرگل
فروشگاه گلکده اَهورا
جدیدترین محصولات فروشگاه