شما اینجا هستید:

معرفی 5 نوع گیاه فیکوس و شرایط نگهداری آن‌ها

برای معرفی گیاه فیکوس باید بگوییم که یکی از گیاهان خانواده موراسه، گیاه خانگی فیکوس است که زادگاه آن آسیای استوایی می‌باشد. این گیاه در هوای آزاد ارتفاعی به اندازه 30 متر هم خواهد داشت. با ما همراه باشید تا در این مقاله به معرفی 5 نوع گیاه فیکوس و شرایط نگهداری آن‌ها بپردازیم.

گیاه خانگی فیکوس برگ‌هایی براق و پهن دارد که چرمی هستند و نوک تیزی دارند.

تنه گیاه فیکوس پهن و عریض است و تا 2 متر قطر خواهد داشت. ریشه‌های هوایی که در خاک دارد برای پشتیبانی کردن شاخه‌های سنگین می‌باشد. برگ‌های بیضی شکل آن براق هستند و اندازه طول آن‌ها 35 الی 10 سانتی‌متر است و عرض آن‌ها به 5 الی 15 سانتی‌متر می‌رسد. بزرگ ترین برگی که این گیاهان می‌توانند داشته باشند گاهی به 45 سانتی‌متر هم می‌رسد.

اگر نور کمی در منزل برای نگهداری گیاه‌تان دارید می‌توانید با خرید آنلاین گیاه سایه دوست، همیشه از لذت داشتن گل و گیاه در منزل بهره ببرید.

در ادامه معرفی گیاه فیکوس به شرح مختصر انواع آن‌ها می‌پردازیم.

 

فیکوس الاستیکا (Ficus Elastica) یا درخت کائوچو (Rubber Tree)

فیکوس الاستیکا یک گیاه آپارتمانی بسیار زیبا و مدرن است که به مراقبت خاصی هم نیاز ندارد.

این گیاه اصالتا متعلق به جنوب شرقی آسیاست. این گیاه تاریخی شیره‌ای سفید رنگ تولید می‌کند که از آن در ساخت کائوچو استفاده می‌شود. به همین دلیل به آن درخت کائوچو هم می‌گویند.

اگر هیچ تجربه‌ای در نگهداری از گیاهان ندارید، بدون شک گیاه فیکوس گزینه مناسبی برای شروع است. علاوه بر داشتن ظاهر زیبا، از نظر ناسا به عنوان یکی از گیاهان برتر در تصفیه هوا شناخته شده است.

احتیاط: اگر توسط کودکان و یا حیوانات خورده شود، قطعا سمی است.

فیکوس الاستیکا (Ficus Elastica) یا درخت کائوچو (Rubber Tree)

 

فیکوس بنجامین (Ficus Benjamina) یا انجیر برگ‌ریز (Weeping Fig)

فیکوس بنجامین که به دلیل شکل خاص برگ‌هایش به گیاه اشک ریزان هم معروف است، با اینکه گلی تولید نمی‌کند، اما نوع متفاوت برگ‌ها و استقامت آن‌ها باعث شده که او به گیاهی محبوب تبدیل شود. اگر به خوبی از آن نگهداری کنید، یک “درخت آپارتمانی” خواهید داشت!

احتیاط: لمس کردن این گیاه خطرناک نیست. اما به دلیل شیره سمی که در داخل برگ‌های آن وجود دارد، توصیه می‌کنیم آن را از دسترس کودکان و حیوانات خانگی دور نگه دارید.

فیکوس بنجامین (Ficus Benjamina) یا انجیر برگ‌ریز (Weeping Fig) | معرفی 5 نوع گیاه فیکوس

 

فیکوس میکروکارپا (Ficus Microcarpa) یا انجیر پرده‌ای (Curtain Fig)

فیکوس میکروکارپا متعلق به جنوب شرقی آسیا و استرالیاست. این نوع فیکوس بسیار از نظر نگهداری و مشخصات به فیکوس بنجامین شبیه است. این گیاه شاخه‌ها و برگ‌های متعددی دارد که می‌توانید با هرس کردن مداوم، آن‌ها را همیشه مرتب و تمیز نگه دارید.

فیکوس میکروکارپا (Ficus Microcarpa) یا انجیر پرده‌ای (Curtain Fig)

 

فیکوس آمستل یا برگ موزی (Banana-Leaf Fig)

این گیاه که متعلق به جنوب شرقی آسیا، هند و چین است، به دلیل شکل خاص برگ‌های خود به گیاه برگ موزی مشهور شده است. نگهداری از آن نسبت به سایر فیکوس‌ها کمی راحت تر است و این گیاه نیز در برابر تغییرات شدید و ضربه، حتما دچار برگ ریزی خواهد شد.

فیکوس آمستل یا برگ موزی (Banana-Leaf Fig) | معرفی 5 نوع گیاه فیکوس

 

فیکوس هندی (Ficus Audrey)

همان طور که از نامش مشخص است، این فیکوس یک نوع گیاه ملی هندی است. برگ‌های بزرگ و زیبای آن مانند یک سایه‌بان عمل می‌کنند و در مناطق گرمسیری، سایه خوبی را برای استراحت ایجاد می‌کنند!

فیکوس هندی (Ficus Audrey)

 

شرایط نگهداری انواع فیکوس

در ادامه معرفی گیاه فیکوس به شرایط نگهداری آن اشاره می‌کنیم.

گیاه فیکوس به نور کافی خورشید نیاز دارد. اما آن را هرگز زیر نور مستقیم خورشید قرار ندهید، نور مستقیم و فیلتر نشده باعث سوختن برگ‌های گیاه می‌شود.

در ماه‌های گرم هر 10 روز یک بار و در زمستان هر دو هفته یک بار به گیاه آبیاری کنید. اجازه دهید تا سطح خاک کمی خشک شود و سپس آبیاری کنید.

اگر آن را بیش از حد آبیاری کنید، برگ‌هایش را از دست خواهد داد.

اگر آبی در زیر گیاه جمع شد و وارد زیرگلدانی شد، بلافاصله آن را خالی کنید تا ریشه‌های گیاه آسیب نبیند.

فیکوس در فصول سرما کمی ریزش برگ دارد، برای اینکه در بهار با انرژی بیشتری به سبز کردن محیط بپردازد!

فیکوس در سرما آسیب می‌بیند. پس آن را در نزدیکی پنجره قرار ندهید.

این گیاه به خوبی هوا را تصفیه کرده و هوا را از آلاینده‌های مضر پاک می‌کند.

خاک آن را همیشه مرطوب نگه دارید. هر زمان که احساس کردید خاک گیاه خشک شده، به آن آب اضافه کنید و اجازه دهید که آب به بخش‌های زیرین گیاه نفوذ کند.

بهتر است در بهار و تابستان، ماهی یک بار به فیکوس کود بدهید تا برگ‌هایش سالم و تازه بمانند. در زمستان کوددهی را متوقف کنید.

گیاه را بچرخانید تا تمام بخش‌های آن به مقدار لازم نور خورشید دریافت کنند. با این کار به عمل فتوسنتز و بهبود عملکرد گیاه کمک کرده‌اید.

منبع: گل‌سِتان

تعداد نظرات در انتظار تایید: 103

جدیدترین مطالب وبلاگ
خرید آنلاین زعفران سرگل
فروشگاه گلکده اَهورا
جدیدترین محصولات فروشگاه