شما اینجا هستید:

معرفی 18 گیاه آپارتمانی سایه دوست و مقاوم به نور کم

اینکه خانه شما غرق در نور درخشان خورشید باشد بسیار دوست داشتنی است. چه نوری دلپذیر‌تر از نور آفتاب؟ اما خب، نقاطی از خانه هستند که هیچگاه در معرض نور خورشید قرار نمی‌گیرند و یا شاید شما هم در داخل خانه‌تان نور کافی برای نگهداری از گیاهان را ندارید. البته می‌توان کمبود نور طبیعی را با استفاده از لامپ‌ها برطرف کرد اما اکثر گیاهان فقط با نور خورشید رشد می‌کنند. یک راه ساده برای حل این مشکل این است که در چنین مکان‌هایی، از گیاهانی که به نور خورشید احتیاج ندارند استفاده کنید! در این مقاله ما به معرفی 18 گیاه آپارتمانی سایه دوست می‌پردازیم.

شاید یک اتاقی در منزل شما هست که نور خورشید هیچگاه به آن نمی‌تابد ولی شما دوست دارید که در آن اتاق گیاهان زیبایی را قرار دهید. در چنین شرایطی، بهترین راه انتخاب گیاهی است که به نور خورشید نیازی ندارد.

ما در گلکده اَهورا، 18 گیاهی را که به نور کمتری برای رشد احتیاج دارند انتخاب کردیم و توضیحاتی در رابطه با آن‌ها دادیم تا شما از بین این گیاهان بتوانید با خیال راحت به خرید گیاهان مقاوم به نور کم بپردازید و یکی را انتخاب کنید. با ما همراه باشید.

 

1. گازمانیا (Guzmania)

گازمانیا، گیاهی گرمسیری است که رنگ‌های مختلفی هم دارد. ظاهر منحصر به فرد آن که یادآور حال و هوای مناطق گرمسیری است، آن را به یکی از گیاهان دوست داشتنی برای نگهداری در منزل تبدیل کرده است.

این گیاهان حتی در نور غیر مستقیم خورشید و یا نور لامپ هم رشد می‌کنند. منظورمان از نور غیر مستقیم این است که خورشید مستقیما به گیاه نتابد. گیاه را زیر پنجره‌ای که نور مستقیم آفتاب به آن می‌تابد قرار ندهید. چون نور مستقیم به برگ‌های آن آسیب می‌زند. بهترین مکان برای نگهداری این گیاه، نزدیک پنجره‌ای است که نور مستقیم آفتاب به آن نمی‌تابد. اگر نور خورشید در دسترس نبود، این گیاه حتی با نور لامپ فلوئورسنت هم به خوبی رشد می‌کند.

تصویر گیاه گازمانیا (Guzmania) | معرفی 18 گیاه آپارتمانی سایه دوست

معرفی 18 گیاه آپارتمانی سایه دوست

2. آگلونما (Aglaonema)

آگلونما، گیاه آپارتمانی بی آزاری است که به راحتی رشد می‌کند و از جمله گیاهانی است که خیلی به نور خورشید احتیاجی ندارد. به همین دلیل خیلی‌ها معتقدند که اگر تجربه کمی در زمینه نگهداری گیاهان دارید، بهتر است از این گیاه شروع کنید.

آگلونما در سایزهای کوچک، انتخاب مناسبی برای روی میز کار، میز پذیرایی و روی قفسه‌هاست و آگلونمایی که سایز بزرگ و گل‌های زیبای شیپوری شکل دارد را می‌توانید در کنار مبل، روی زمین قرار دهید تا هم از زیبایی آن لذت ببرید و هم فضای خالی کنار مبل‌ها را پر کنید.

آگلونما یکی از گیاهان منتخب ناسا از نظر تصفیه هواست! همان طور که می‌بینید آگلونما از هر جهت انتخاب مناسبی است. هم نگهداری ساده‌ای دارد و هم ظاهر زیبا.

میزان نیاز این گیاه به نور را می‌توانید از رنگ برگ‌های آن تشخیص دهید. اگر برگ‌های تیره‌ای داشت یعنی به نور کم، و اگر برگ‎های روشن تری مثل صورتی و یا نارنجی داشت، به نور متوسطی احتیاج دارد. این گیاه هم مانند سایر گیاهان این لیست نباید در معرض نور مستقیم خورشید قرار بگیرد و باید در سایه نگهداری شود تا برگ‌هایش سالم بمانند.

تصویر گیاه آگلونما (Aglaonema)

 

3. برگ عبایی (Aspidistra Elatior)

این گیاه مقاومت بالایی در برابر شرایط متفاوت محیطی دارد که باعث شده به گیاه آهنین معروف باشد!

اگر زمان زیادی برای رسیدگی به گیاهان ندارید اما دوست دارید از سبزی و طراوت آن‌ها بهره مند شوید، این گیاه انتخاب بسیار مناسبی برای شماست.

گیاه برگ عبایی به نور خیلی کمی برای رشد احتیاج دارد و تقریبا در هر نقطه‌ای از منزل شما رشد می‌کند! اگرچه رشد این گیاه آرام است، اما به این راحتی‌ها از بین نمی‌رود و خشک نمی‌شود.

تنها کاری که باید بکنید این است که آن را دور از نور مستقیم خورشید قرار دهید تا برگ‌هایش آسیب نبیند و قهوه‌ای نشود. اگر می‌خواهید برگ عبایی شما بسیار سر زنده باشد، کافی است هفته‌ای یک بار با یک پارچه مرطوب برگ‌های آن را تمیز کنید تا گرد و غباری روی آن‌ها نباشد. چرا که برگ‌های تمیز راحت تر نور‌های کم را هم جذب می‌کنند.

تصویر گیاه برگ عبایی (Aspidistra Elatior) | معرفی 18 گیاه آپارتمانی سایه دوست

 

4. زامیفولیا (Zamioculcas Zamiifolia)

این گیاه از مقاوم ترین گیاهانی است که می‌توانید با خیال آسوده برای هر کجای خانه خود تهیه کنید.

زامیفولیا به این راحتی‌ها از بین نمی‌رود. برگ‌های باشکوه، براق و مقاومت بالای زامیفولیا، آن را به یکی از محبوب ترین گیاهان خانگی ایران تبدیل کرده است. اگر قصد دارید فضای خالی در منزل خود را با یک گیاه زیبا پر کنید، پیشنهاد می‎کنیم حتما به زامیفولیا فکر کنید.

زامیفولیا مقاوم به نور کم است و در نور خیلی کم، حتی در غیاب نور خورشید و با نور فلوئورسنت هم رشد می‌کند. مواظب باشید که آن را در معرض نور مستقیم قرار ندهید چون برگ‌هایش به سرعت زرد رنگ می‌شوند. نور زیاد هم برای آن مناسب نیست چون باعث تغییر حالت برگ‌هایش می‌شود.

توجه کنید فقط به این گیاه زیاد آب ندهید تا سالیان سال در کنار شما رشد کند.

اگر قصد خرید آنلاین زامیفولیا را دارید می‌توانید این گیاه زیبا و مقاوم را با بهترین کیفیت از فروشگاه گلکده اَهورا خریداری کنید.

برای خرید گیاه زامیفولیا اینجا کلیک کنید.

تصویر گیاه زامیفولیا (Zamioculcas Zamiifolia)

 

5. دیفن باخیا (Dieffenbachia)

دیفن باخیا یک گیاه بسیار زیباست که هم برای منزل و هم برای محیط‌های کاری و اداری بسیار مناسب است. توجه کنید که این گیاه سمی است به همین علت به گیاه دوزخ هم شناخته می‌شود. مواظب باشید که آن را دور از دسترس کودکان و حیوانات خانگی خود قرار دهید. تماس پوست با آن باعث ورم کردن و ایجاد خارش می‌شود. پس سعی کنید تا حد امکان پوست دست‌تان به آن برخورد نکند.

میزان نور مناسب برای آن‌ها بسته به نوع‌شان متفاوت است. دیفن باخیا به نور زیاد نیاز ندارد و نور غیر مستقیم هم برای آن کافی است. منظورمان این است که نور نباید مستقیما به گیاه تابیده شود بلکه باید از شی دیگری مثل پرده بگذرد و بعد به آن‌ها بتابد یا دور از پنجره‌ها نگهداری گردد. بیشتر دیفن باخیاها به نور خیلی کمی احتیاج دارند اما گونه‌هایی از این گیاه هم هست که در نور کم از بین می‌روند.

تصویر گیاه دیفن باخیا (Dieffenbachia) | معرفی 18 گیاه آپارتمانی سایه دوست

 

6. هدرا انگلیسی (Hedera)

هدرا انگلیسی یک گیاه رونده زیباست که می‌تواند هر دیوار ساده‌ای را به یک اثر هنری چشمگیر تبدیل کند. بهتر است از آن‌ها در نرده‌ها و فنس‌ها استفاده کنید که فضای کافی برای رشد داشته باشند. البته توجه داشته باشید که اگر شما بذر این گیاه را کاشته‌اید و یا گیاه بسیار کوچکی خریده‌اید، سال‌ها طول می‌کشد تا بزرگ شود.

این گیاه به نور کم بسیار مقاوم است و در نور کم هم می‌تواند به رشد خود ادامه دهد. البته هر چه نور بیشتری به آن بتابد، برگ‌هایش رنگ زیبا تری خواهند داشت. البته منظورمان از نور بیشتر، نور مستقیم نیست. نور مستقیم باعث آسیب رسیدن به برگ‌های هدرا انگلیسی خواهد شد.

تصویر گیاه هدرا انگلیسی (Hedera)

 

7. پرسیاوشان (Adiantum capillus-veneris)

پرسیاوشان‌ها گیاهان ظریف و زیبایی هستند که جلوه بسیار زیبایی به منزل شما می‌دهند و در نور کم هم زندگی می‌کنند. این گیاه بسیار حساس است و اگر به خوبی به آن نرسید می‌تواند به راحتی از بین بروند!

اما خب، به خاطر ظاهر و برگ‌های زیبایش، ارزشش را دارد که از آن نگهداری خوبی انجام دهید. بیشتر انواع این گیاه در نور غیر مستقیم خورشید به خوبی رشد می‌کنند. مواظب باشید که در معرض نور مستقیم قرار نگیرند.

خاک آن باید همیشه مرطوب باشد، در آب دادن به آن دقت کنید. نه آنقدر کم آب بدهید که خاک‌شان خشک شود و نه آنقدر آبیاری کنید که در آب غرق شوند!

مقداری که خاک گیاه مرطوب شود و ریشه‌اش خشک نماند کافی است. آب سنگین و دارای املاح برای این گیاه خیلی مناسب نیست، توصیه می‌کنیم اگر می‌توانید به پرسیاوشان آب تصفیه شده بدهید.

تصویر گیاه پرسیاوشان (Adiantum capillus-veneris) | معرفی 18 گیاه آپارتمانی سایه دوست

 

8. نخل شامادورا الگانس (Chamaedorea Elegans)

این نخل، یک گیاه باشکوه و مناسب برای اتاق غذاخوری و سالن پذیرایی شماست. در زمان ویکتوریا، داشتن نخل شامادورا نشانه ثروت آن خانواده بود. اگرچه این روزها این گیاه نشانه ثروت نیست! اما هنوز هم در هر کجایی چشم را به خود خیره می‌کند.

نخل شامادورا یک گیاه سایه دوست است و در نور کم هم رشد می‌کند، اما بهترین نور برای آن میزان نور متوسط است. بهتر است آن‌ها را در نزدیکی پنجره یا اتاق‌های پر نور قرار ندهید، چون آن‌ها سایه را به روشنایی ترجیح می‌دهند. اگر دسترسی به هیچ نوری نداشتید، می‌توانید از نور لامپ هم برای نور دهی به نخل شامادورا استفاده کنید.

تصویر گیاه نخل شامادورا الگانس (Chamaedorea Elegans)

معرفی 18 گیاه آپارتمانی سایه دوست

9. گل اسپاتی فیلوم (Spathiphyllum Wallisii)

برخلاف باور عموم، اسپاتی فیلوم‌ها گونه‌ای از گل آنتوریوم نیستند. دفعه بعد که یکی از آن‌ها را دیدید با دقت به آن‌ها نگاه کنید! می‌بینید که گلبرگ سفید مثل یک برگچه دور یک گل زرد رنگ را احاطه کرده است.

آن‌ها معمولا تا یک متر رشد می‌کنند، به همین دلیل بهتر است آن‌ها را روی زمین قرار دهید. نور مناسب برای آن‌ها نور کم و یا متوسط است و در نبود نور خورشید، با نور فلوروسنت هم رشد می‌کنند. هر چه نور بیشتری به آن‌ها بتابد، گل‌های سفید بیشتری خواهید داشت. پس اگر در محیط کم نور باشند، گل‌های کمتری خواهید داشت. علاوه بر زیبایی و نگهداری آسان، اسپاتی فیلوم‌ها تصفیه کننده هوا هم هستند.

تصویر گل اسپاتی فیلوم (Spathiphyllum Wallisii) | معرفی 18 گیاه آپارتمانی سایه دوست

 

10. کالاتیا ماکویانا (Calathea Makoyana)

این گیاه اسامی مختلفی دارد که اکثرا برگرفته از ظاهر زیبای آن است. مثلا به دلیل شباهت برگ‌های زیبای آن به پرهای طاووس، به آن گیاه طاووس هم گفته می‌شود.

این گیاه به دلیل جلوه باشکوه و زیبایش و همچنین نگهداری خاصش مورد توجه علاقمندان به گیاهان قرار گرفته است.

هوای محیط قرارگیری آن‌ها باید مرطوب باشد، همچنین خاک‌شان هم باید همیشه مرطوب بماند. این گیاه به آب سنگین حساس است و فقط باید به آن آب تصفیه شده بدهید.

به خاطر سایه دوست بودن کالاتیا ماکویانا بهترین نور برای آن‌ها نور کم و یا متوسط است. به برگ‌هایش توجه کنید، اگر رنگ پریدگی روی آن‌ها مشاهده کردید یعنی نور زیادی به آن‌ها می‌تابد و باید از میزان آن کم کنید. پس آن‌ها را در معرض نور مستقیم خورشید قرار ندهید. اگر به خرید این گیاه رفتید، توصیه می‌کنیم که گیاه کوچک و یا گیاه با برگ های قهوه‌ای را انتخاب نکنید.

تصویر گیاه کالاتیا ماکویانا (Calathea Makoyana)

 

11. پپرومیا (Peperomia Argyreia)

گیاه پپرومیا، یک گیاه کوچک است که می‌تواند احساس طراوت و سبزی بسیار زیبایی به میز شما بدهد. جالب است بدانید که بیش از 100 نوع گیاه پپرومیا در جنوب و مرکز آمریکا کشف شده است! خاک این گیاه باید خشک باشد. حتی با وجود برگ‌های ضخیمی که دارند، می‌توانند چند روزی بی آبی را تحمل کنند و آسیبی هم نبینند. برگ‌های آن‌ها رنگ‌های متنوع و زیبایی دارد. مثل سبز، خاکستری، کرم و قرمز.

گیاه پپرومیا نور غیر مستقیم نیاز دارد و می‌تواند در نور فلوئورسنت هم رشد کند. حتی می‌توانید آن‌ها را در سایه و دور از نور هم قرار دهید. فقط مواظب نور مستقیم خورشید باشید، چون باعث سوختن برگ‌های آن می‌شود.

تصویر گیاه پپرومیا (Peperomia Argyreia) | معرفی 18 گیاه آپارتمانی سایه دوست

 

12. فیلودندرون (Philodendron)

فیلودندرون‌ها بخاطر برگ‌های شاداب و ظاهر زیبای‌شان مورد توجه هستند. فیلودندرون برگ قلبی یک نوع محبوب از این گیاه است که می‌تواند در شرایط محیطی متفاوتی (مثل نبود نور خورشید) و کمترین میزان رسیدگی دوام بیاورد و به خوبی رشد کند.

تمام فیلودندرون‌ها باید در نور غیر مستقیم و کم باشند و آن‌ها در سایه هم رشد می‌کنند. مواظب باشید! اگر ساقه گیاه شما بلند شده اما نازک است و یا فاصله بین برگ‌ها خیلی زیاد شده، یعنی نور به اندازه کافی به آن نمی‌تابد و باید آن را در محیط پر نور تری قرار دهید.

تصویر گیاه فیلودندرون (Philodendron)

 

13. پتوس (Epipremnum Aureum)

آیا به تازگی تصمیم گرفتید برای اولین بار از گیاهی مواظبت کنید اما نمی‌دانید بهترین انتخاب کدام است؟ ما گیاه پتوس را به شما پیشنهاد می‌کنیم. گیاهی بی آزار و ماندگار

برگ‌های بلند و زیبای این گیاه برای زیبا تر کردن دیوارها مناسب است و همین طور هر میزی را از سادگی در آورده و به یک میز باطراوت تبدیل می‌کند.

پتوس به نور کم احتیاج دارد و به نور کم مقاوم هستند و در نور کم هم رشد می‌کند ولی به میزان نور محیط توجه کنید. چون همان طور که نور زیاد باعث زرد شدن برگ‌های آن می‌شود، نور بسیار کم هم باعث رنگ پریدگی برگ‌های این گیاه می‌شود.

اگر قصد خرید پتوس را دارید ما به شما پتوس نئون یا همان پتوس طلایی را پیشنهاد می‌کنیم که رنگ بسیار جذاب و خاصی هم دارد! 🤩

شما می‌توانید این گیاه زیبا و خاص را با بهترین کیفیت از فروشگاه گلکده اَهورا خریداری کنید.

برای خرید گیاه پتوس نئون اینجا کلیک کنید.

تصویر گیاه پتوس (Epipremnum Aureum) | معرفی 18 گیاه آپارتمانی سایه دوست

معرفی 18 گیاه آپارتمانی سایه دوست

14. مارانتا لوکونورا (Maranta Leuconeura)

در شب، برگ‌های این گیاه شبیه دست‌هایی که دارند دعا می‌کنند، به سمت بالا جمع می‌شود. به همین دلیل به آن گیاه دعا خوان هم می‌گویند. برگ‌های بیضی صورتی و سبز رنگ ظاهر بسیار زیبایی به آن داده است. اگر این گیاه را را از سقف آویزان کنید، جلوه برگ‌هایش بیشتر خواهد شد.

این گیاه سایه دوست است و می‌تواند در نور کم هم رشد کند. اگر در روز نور خیلی کمی به آن بتابد، در نزدیکی عصر برگ‌هایش بسته می‌شوند و دیگر باز نمی‌شوند. همچنین نور بسیار کم هم باعث رنگ پریدگی برگ‌هایش می‌شود. پس دقت کنید که نور مناسب گیاه را برای آن فراهم کرده باشید. خاک آن را هم همیشه مرطوب نگه دارید.

تصویر گیاه مارانتا لوکونورا (Maranta Leuconeura)

 

15. سانسوریا (Sansevieria)

نام دیگر سانسوریا، زبان مادر شوهر است! این اسامی به دلیل نوک تیز برگ‌های آن انتخاب شده‌اند. رنگ راه راه آن و شباهتش به پوست مار باعث شده به آن گیاه ماری نیز گفته شود. این گیاه قدی بلند و ظاهری با طراوت دارد که باعث می‌شود گاهی اوقات کمتر به آن‌ها توجه شود. ولی، این گیاه حتی پس از چند هفته بی اهمیتی دیدن از شما و عدم رسیدگی همچنان هم سرحال می‌ماند و رشد می‌کند.

گستره نور مناسب برای این گیاه وسیع است و در اغلب شرایط نوری رشد می‌کند. اما بهترین حالت برای آن نور غیر مستقیم است. حواستان باشد، آن‌ها سریعا پوسیده می‌شوند. پس لازم است که اجازه بدهید خاک‌شان کاملا خشک شود و سپس مجددا آبیاری کنید.

تصویر گیاه سانسوریا (Sansevieria) | معرفی 18 گیاه آپارتمانی سایه دوست

 

16. عنکبوتی (Spider Plant)

گیاه عنکبوتی برگ‌های بلند و نازکی دارد که با قوس زیبایی از ریشه خارج شده‌اند. برگ‌های آن شبیه پاهای عنکبوت هستند که باعث شده آن را با نام گیاه عنکبوتی هم بشناسند.

اگر به خوبی به آن‌ها رسیدگی کنید، می‌توانید از گل‌های ریز سفید رنگ آن لذت ببرید. همچنین می‌توانید گیاه کوچک آن را قلمه بزنید و تعداد بیشتری از آن داشته باشید.

نور مناسب برای آن‌ها نور غیر مستقیم است و می‌توانند در نبود نور طبیعی هم رشد کنند. می‌توانید مخلوطی از نور خورشید و فلوئورسنت را برای رشد بهتر آن‌ها مهیا کنید. گاهی اوقات برگ‌های آن قهوه‌ای رنگ می‌شود که نشان دهنده فلوراید زیاد آب است. در چنین شرایطی از آب تصفیه شده و یا آب باران استفاده کنید تا بتوانید از سبزی و طراوت آن دوباره لذت ببرید.

تصویر گیاه عنکبوتی (Spider Plant)

 

17. سرخس شاخ گوزنی (Platycerium Bifurcatum)

سرخس شاخ گوزنی گیاهان شگفت انگیز، زیبا و البته حساسی هستند. اسامی مختلفی برای آن‌ها وجود دارد، مانند سرخس ستاره‌ای و یا سرخس دریایی.

اگر به دنبال یک گیاهی هستید که به نور کمی نیاز داشته باشد و در عین حال ظاهری خاص و زیبا داشته باشد، این گیاه انتخاب بسیار مناسبی است.

شاخ گوزنی‌ها به نور غیر مستقیم و فیلتر شده (همان طور که در ابتدای مقاله شرح دادیم) خورشید نیاز دارند و از نور مستقیم خورشید آسیب می‌بینند. این گیاه نمی‌تواند منحصرا با نور مصنوعی مثل نور لامپ رشد کند پس باید آن را در محلی قرار دهید که به میزان کافی نور خورشید دریافت کند. این گیاه هم مانند سایر گیاهانی که گفتیم در خاک مرطوب به خوبی رشد می‌کند. شاخ گوزنی‌ها عاشق رطوبت زیاد هستند. برای نگهداری این گیاه به حمام خانه هم فکر کنید!

تصویر گیاه سرخس شاخ گوزنی (Platycerium Bifurcatum) | معرفی 18 گیاه آپارتمانی سایه دوست

 

18. دراسنا مارگیناتا (Dracaena Marginata)

دراسنا مارگیناتا هم یک گیاهی است که نگهداری از آن راحت است و انواع متنوعی دارد که باعث شده یکی از بهترین انتخاب‌ها برای قفسه‌ها، میز و حتی روی زمین باشد. انواع بزرگ تر آن مثل دراسنای بلالی، ظاهری شبیه به درخت دارند که می‌توانید آن‌ها را به عنوان بخش مهمی از دکور منزل خود انتخاب کنید.

بهترین نور برای دراسنا نور غیر مستقیم خورشید است. ولی اگر آن را در نور متوسط یا حتی خیلی کم قرار دهید، باز هم رشد می‌کند. چون این گیاه از گیاهان تصفیه کننده هواست، می‌توانید از آن‌ها در اتاق کودک، محیط‌های بیمارستانی و یا آرایشگاه‌ها استفاده کنید.

تصویر گیاه دراسنا مارگیناتا (Dracaena Marginata)

معرفی 18 گیاه آپارتمانی سایه دوست

و در آخر ..

اگر هنوز هم نمی‌دانید که بهترین مکان برای نگهداری گیاه شما کدام نقطه است، توصیه می‌کنیم که مکان‌های مختلف منزل خود را امتحان کنید و هر بار گیاه را در یک نقطه قرار دهید، عملکرد و رشد آن را بررسی کنید و بهترین مکان را انتخاب کنید.

در گیاهان آپارتمانی اگر برگ‌ها رو به قهوه‌ای و تیره شدن رفتند، یعنی نور بیش از حد به گیاه می‌تابد و باید به مکان کم نور تری منتقل شود. و اگر برگ‌ها کمی رنگ پریده شدند و یا متوجه شدید که گیاه رشد خوبی ندارد، یعنی نور کمی به آن می‌رسد و باید آن را به مکان پر نور تری ببرید.

خب، اکنون با خواندن این مقاله متوجه شدید که گیاهان متفاوتی هستند که با داشتن ظاهر زیبا، به نور کمی احتیاج دارند و می‌توانید به راحتی از آن‌ها نگهداری کنید. اگر هنوز هم سوالی در مورد چگونگی نگهداری از گیاه خود و یا سوالی در رابطه با گیاهان با ماندگاری بالا و سازگار با نور کم دارید، می‌توانید در همین مقاله دیدگاه خود را ثبت کنید تا کارشناسان ما در اسرع وقت به شما پاسخ دهند. 😊

منبع: گل‌سِتان

تعداد نظرات در انتظار تایید: 103

جدیدترین مطالب وبلاگ
خرید آنلاین زعفران سرگل
فروشگاه گلکده اَهورا
جدیدترین محصولات فروشگاه