شما اینجا هستید:

روش آبیاری و نور مناسب گیاهان آپارتمانی

همه ما می‌خواهیم مراقب‌های خوبی برای گیاهان‌مان باشیم، اما گاهی اوقات نگهداری از چند گیاه بدون دانستن نیازهای محیطی مختلف‌شان کمی دشوار است. ما در این مقاله شما را با روش آبیاری و نور مناسب گیاهان آپارتمانی آشنا می‌کنیم، پس با ما همراه باشید.

 

زمان آبیاری گیاهان

آبیاری گیاهان مهم‌ترین مسئله در نگهداری از آن‌هاست و معمولا باید به صورت هفتگی یا روزانه آن را انجام دهیم و احتمالا خیلی‌هایتان از خودتان پرسیده‌اید که مناسب‌ترین زمان برای آبیاری گیاهانم چه زمانی از روز است؟

واقعیت این است که در زیستگاه طبیعی گیاهان یعنی کوه یا جنگل، هر زمان که مادر طبیعت قادر بود، به آن‌ها آب می‌داد و ممکن بود هر زمان از روز یا شب باران ببارد.

اما الان که گیاهان‌تان داخل منزل‌ هستند و شما هم مسئول آبیاری آن‌ها هستید، بهترین زمان برای آبیاری‌شان صبح است. واقعیت این است که بیشتر گیاهان دوست دارند در صبح و قبل از اینکه خورشید بالا بیاید و آب‌‌‌ آن‌ها را بخار کند، آبیاری شوند.

زمان آبیاری گیاهان

زمان مناسب برای غبارپاشی گیاهان رطوبت دوست مثل سرخس‌ها و گیاهان هوازی هم صبح و عصر است که نور خورشید به طور مستقیم روی برگ‌ها نمی‌تابد، چون قطرات آب روی برگ‌ها مثل ذره‌بین عمل می‌کنند و در صورتی که نور خورشید مستقیما به آن‌ها بتابد، باعث سوختگی و لکه دار شدن برگ‌ها می‌شوند.

در این میان، غبارپاشی صبحگاهی باعث می‌شود که گیاهان برای روز پیش رو آماده شوند ولی غبارپاشی عصرگاهی رطوبت بیش‌تری به آن‌ها می‌دهد و گیاهان‌تان از این بابت خوشحال‌تر خواهند شد.

غبارپاشی در عصر روش خیلی خوبی برای مرطوب کردن موقتی گیاهانی است است که در آب و هوای خشک نگهداری می‌شوند.

مثلا در فصل زمستان که بخاری و وسایل گرم کننده روشن است، هوای خانه بیش از اندازه خشک می‌شود و همین ممکن است به گیاه رطوبت دوست‌تان آسیب برساند. پس می‌توانید در هنگام عصر روی برگ‌هایشان را غبارپاشی کنید یا دستگاه بخور سرد را روشن کنید.

روش آبیاری و نور مناسب گیاهان آپارتمانی

بعد از آب، نور یکی از مهم‌ترین چیزهایی است که یک گیاه نیاز دارد.

در ادامه این مقاله در مورد نور ایده آل گیاهان آپارتمانی صحبت می‌کنیم و به زبان ساده به شما می‌گوییم که چرا گیاهان به نور نیاز دارند، چقدر به نور احتیاج دارند و گیاه شما چه نوع نوری نیاز دارد و هرآنچه که لازم است در مورد نور بدانید.

اگر عاشق گل و گیاه هستید با خرید گل و گیاه آپارتمانی منزل خود را طراوت ببخشید.

 

چرا نور برای گیاهان مهم است؟

تمام موجودات زنده دنیا به آب و غذا نیاز دارند و می‌توانیم بگوییم غذا برای گیاهان همان نور است.

گیاهان در پروسه‌ای به نام فتوسنتز از نور استفاده می‌کنند. در این فرایند انرژی نور توسط کلروپلاست‌ها جذب شده، سپس واکنش‌های متابولیکی متفاوتی رخ می‌دهد که یکی از آن‌ها تولید قند برای گیاه است.

قند سوخت گیاه است، پس هرچه گیاه در مقابل نور بیش‌تری قرار بگیرد، انرژی بیش‌تری تولید می‌کند و رشد سریع‌تری خواهد داشت.

این نسبت‌ها را به خاطر داشته باشید:

کیفیت = رنگ

مقدار = شدت

با این مشخصه‌های نور می‌توانیم چگونگی و چرایی رفتار گیاهان‌مان را بهتر درک کنیم.

چرا نور برای گیاهان مهم است؟

 

کیفیت

کیفیت نور بر اساس رنگ و نوع نور تعریف می‌شود. در واقع نور انرژی است که طول موج‌های متفاوتی دارد و هر کدام از آن‌ها رنگ جداگانه‌ای دارد. البته رنگ‌هایی که ما با چشم خودمان می‌بینیم برای گیاه مفید نیست چون گیاهان نور را متفاوت از ما می‌بینند.

جالب است بدانید که گیاهان به رنگ سبز دیده می‌شوند چون نور سبز را بازتاب می‌دهند پس نیازی به نور سبز ندارند.

در واقع گیاهان به نوری نیاز دارند که بتوانند آن را جذب و از آن استفاده کنند. مثل زرد، نارنجی، قرمز، آبی و بنفش و نورهای نامرئی مثل اشعه فرابنفش خورشید و فروسرخ (مادون قرمز).

 

مقدار

مقدار نور یعنی شدتی که نور به برگ‌های گیاه می‌تابد. در واقع هرچه مقدار بیش‌تری فوتون نوری به گیاه بتابد،‌ گیاه انرژی بیش‌تری جذب می‌کند و رشد سریع‌تری خواهد داشت.

مثلا رشد بگونیا و اگزالیس دقیقا به مقدار نوری وابسته‌ است که این گیاهان در طول روز دریافت می‌کنند.

در واقع هر گیاهی که میوه و گل تولید می‌کند، به شدت به نور دریافتی وابسته ‌است.

این گیاهان با مواد اولیه و اصلی مثل آب، دی اکسید کربن، قند و مواد غذایی کار می‌کنند و آن‌ها را به ملکول‌های پیچیده مانند رنگ‌دانه گل‌ها تبدیل می‌کنند.

البته همه این‌ها در زمانی اتفاق می‌افتد که مقدار نور مورد نیازشان را کاملا دریافت کنند.

بعضی از گیاهان اگر مقدار نور مورد نیازشان را دریافت نکنند، مکانسیم خودکنترلی‌شان فعال می‌شود یعنی گل نمی‌دهند یا گل می‌دهند اما در نیمه راه گل‌های‌شان می‌ریزد.

جالب است بدانید که تاریک‌ترین قسمت سایه در فضای باز هنوز هم روشن‌تر از پرنورترین قسمت پنجره‌تان در داخل خانه است!

 

نور داخل و نور بیرون

نور در فضای بیرونی خانه حتی در سایه هم از همه جهات می‌تابد. یعنی 360 درجه از اطراف و 180 درجه از بالا، اما وقتی که گیاه‌تان داخل خانه است، نور معمولا از یک منبع به گیاه می‌تابد، مثلا از یک پنجره و همین باعث می‌شود زاویه تابش نور به اندازه زیادی محدود شود.

در واقع وقتی گیاهی را از فضای باز به داخل خانه می‌آوریم، مقدار فعالیت سلول‌های گیاه را کاهش می‌دهیم.

ما قبلا در مورد گیاهان آپارتمانی بسیار صحبت کرده‌ایم، برای نمونه گیاهان آپارتمانی سایه دوست که برای نگهداری در آپارتمان گزینه خوبی هستند.

چرا نور برای گیاهان مهم است؟

روش آبیاری و نور مناسب گیاهان آپارتمانی

مقدار نور

ممکن است عباراتی مثل گیاهان نور دوست یا سازگار با نور کم را شنیده باشید. اما معنای دقیق این کلمات چیست؟

 

 نور زیاد

نور زیاد یا نور کامل یعنی نور مستقیمی که هیچ مانعی بین منبع نور مثل پنجره و گیاه وجود نداشته باشد.

فقط در این حالت است که گیاه بیش‌ترین مقدار نور را در داخل خانه دریافت می‌کند.

آلوئه ورا، ساکولنت‌ها و درختان نخلی از گیاهان آفتاب دوست هستند. آن‌ها می‌توانند نور مستقیم را به مدت حداقل 6 ساعت در روز دریافت کنند. به طور کلی باید پر نورترین جای خانه را به این گیاهان اختصاص دهید.

 

نور متوسط

نور متوسط و نور فیلتر شده نوری است که مانعی مثل پرده توری بین گیاه و منبع نور وجود دارد و نور به صورت شکسته و پراکنده به گیاه می‌رسد.

سرخس‌ها و گیاهانی مثل آگلونما و مانسترا این نور را می‌پسندند. چون در زیستگاه اصلی‌شان در جنگل هم نور را به صورت پرتوهای پراکنده و از لا به لای درختان دریافت می‌کرده‌اند.

این گیاهان نمی‌توانند نور مستقیم و شدید خورشید را تحمل کنند و نور متوسط را ترجیح می‌دهند.

 

نور کم

نور کم یعنی هیچ نور مستقیمی به گیاه‌تان نمی‌رسد. احتمالا گیاه از منبع نور خیلی دور است یا در اتاقی با نور مصنوعی قرار دارد. نور کم یعنی انرژی و غذای کم برای گیاه.

بعضی از گیاهان می‌توانند نور کم را تحمل کنند و زنده بمانند اما نمی‌توانند رشد کنند.

یادتان باشد که زاویه تابش خورشید در ساعت‌های مختلف شبانه روز و فصل‌ها تغییر می‌کند و بر مقدار نوری که گیاه‌تان دریافت می‌کند، تاثیر می‌گذارد. پس حواس‌تان به این نکته باشد و در طول سال، محل قرار گیری گیاه‌تان را تحت نظر بگیرید.

 

می‌خواهید بدانید گیاه‌تان در خانه چه مقدار نور دریافت می‌کند؟

با یک آزمایش ساده می‌توانید این کار را انجام دهید. یک برگه کاغذ را در وسط روز جلوی پنجره بگیرید و دست دیگرتان را بین نور و کاغذ نگه دارید تا سایه آن روی کاغذ بیفتد.

اگر سایه پر رنگ و کاملا مشخص است، نور خورشید به طور مستقیم و زیاد به گیاه‌تان می‌تابد و هرچه سایه محو و نامشخص‌تر باشد، مقدار نور متوسط‌تر خواهد بود.

یادتان باشد که نور برای گیاهان به مانند غذاست. نیازهای نوری گیاهان‌تان را بشناسید و ببینید هر کدام چه نور و چه مقداری نیاز دارند. همچنین قبل از انتخاب و خرید گیاه جدید، مقدار نور خانه‌تان را بررسی کنید تا گیاهی متناسب با شرایط نوری خانه‌تان بخرید.

در مجموع در این مطلب سعی کردیم در مورد زمان آبیاری و نور ایده آل گیاهان آپارتمانی سخنی به میان آورده باشیم؛ با این وجود چنانچه حین خواندن مطلبی سوالی به ذهن‌تان رسیده است اما پاسخ آن را نیافته‌اید، می‌توانید آن را از طریق بخش نظرات با کارشناسان گلکده اَهورا در میان بگذارید تا در اسرع وقت به آن پاسخ دهیم.

منبع: گل‌سِتان

تعداد نظرات در انتظار تایید: 95

جدیدترین مطالب وبلاگ
خرید آنلاین زعفران سرگل
فروشگاه گلکده اَهورا
جدیدترین محصولات فروشگاه