شما اینجا هستید:

نحوه مراقبت از گیاهان هنگام سفر

یکی از مشکلات افرادی که در خانه یا آپارتمان‌شان گل و گیاه دارند این است که در هنگام سفر چگونه از آن‌ها مراقبت کنند؟ ما در این مقاله به بررسی نحوه مراقبت از گل‌ها و گیاهان در هنگام سفر می‌پردازیم.

پیش از رفتن به سفر، گل‌ها و گیاهان خود را خوب آبیاری نمایید و سپس یکی از روش‌های زیر را برای آبیاری و مراقبت از گیاهان خود استفاده نمایید.

 

گیاهان خود را در خنک ترین بخش خانه قرار دهید.

گیاهان‌تان را در گرما قرار ندهید. بلکه آن‌ها را در خنک ترین بخش خانه نگهداری نمایید. به این طریق هم گیاه آب خود را دیرتر از دست می‌دهد و هم کمتر آسیب می‌بیند و این یکی از اصول مراقبت از گل و گیاه در هنگام سفر است.

گیاهان خود را در خنک ترین بخش خانه قرار دهید.

 

برای حفظ رطوبت گلدان از مالچ استفاده نمایید.

با کمک مالچ رطوبت گیاهان برای چند روز تامین می‌شود. مالچ شامل خاشاک، برگ، پوکه معدنی، سنگ ریزه، خاک اره و براده چوب است. مالچ را روی سطح گلدان بریزید تا از تبخیر رطوبت خاک جلوگیری به عمل بیاید.

پیش از رفتن به مسافرت، گلدان‌های‌تان را به خوبی آبیاری نموده و سپس سطح خاک آن را به قطر 5 سانتی‌متر از مالچ بپوشانید.

برای حفظ رطوبت گلدان از مالچ استفاده نمایید.

 

آبرسانی به گیاهان داخل باغچه

برای آبرسانی به گیاهان داخل باغچه می‌توانید از شیوه آبیاری قطره‌ای استفاده نمایید. برای این کار به یک یا چند عدد بطری آب احتیاج دارید. در انتها و اطراف بطری‌ها سوراخ‌های ریزی ایجاد کرده و بطری‌ها را پر از آب نمایید و اطراف ریشه گیاهان بگذارید.

شما از این روش برای روزهای عادی سال هم می‌توانید استفاده نمایید. چرا که باعث صرفه جویی در مصرف آب می‌شود.

 

آبیاری گیاهان با نخ

آبیاری گیاهان با نخ نیز بسیار ساده است. شما برای این کار به یک پارچه نخی یا کلفت و یک شیشه پر از آب نیاز دارید. در این روش شما باید یک طرف پارچه یا نخ را در گلدان و طرف دیگر را در شیشه آب قرار دهید. شیشه بایستی در سطح بالاتری نسبت به گلدان قرار بگیرد.

شما می‌توانید زیر شیشه خود یک کاسه بگذارید. بهتر است انتهای شیشه آب رو به روی خاک گلدان‌تان باشد تا همه آب شیشه نم نم به داخل گلدان وارد شود. با این کار پس از چند دقیقه پارچه خیس شده و رطوبت از درون شیشه به گلدان منتقل می‌گردد. پارچه شما بایستی حتما نخی باشد تا رطوبت را به راحتی جذب کرده و به داخل گلدان انتقال بدهد.

چنانچه برای مدت زمان طولانی به مسافرت می‌روید، روی درب شیشه را با چسب پوشانده تا آب آن کمتر تبخیر شده و دیرتر تمام شود.

 

آبیاری گیاهان با بطری

یکی از اصول مراقبت از گل و گیاه هنگام سفر، آبیاری آن‌ها با بطری پلاستیکی است. با توجه به سایز گلدان‌تان یک بطری بزرگ یا کوچک انتخاب نموده و روی دربش سوراخ کوچکی ایجاد نمایید. بطری را از آب پر کرده و به حالت برعکس داخل خاک گلدان فرو نمایید. آب از این سوراخ کم کم بیرون آمده و به گلدان‌تان در روزهایی که سفر هستید، آب می‌رساند.

آبیاری گیاهان با بطری

 

استفاده از گلدان سفالی

اگر گلدان گیاه‌تان سفالی است، ساده ترین روش برای آبیاری، این است که گلدان‌تان را در یک ظرف گود قرار داده و سپس درون آن آب بریزید. رطوبت از سفال به گیاه شما رسیده و تا هنگامی که در ظرف آب وجود داشته باشد، آبرسانی انجام می‌شود.

 

استفاده از پوشش پلاستیکی روی گلدان

یکی از اصول مراقبت از گل و گیاه هنگام سفر این است که قبل از سفر به گلدان‌های خود به خوبی آب داده و سپس روی آن یک کیسه پلاستیکی بگذارید. با این روش، تعریق انجام شده و تبخیر به کمترین حد خود می‌رسد.

توجه کنید که نور به صورت مستقیم به گلدان نتابد، چرا که گرمای ایجاد شده می‌تواند به گلدان آسیب بزند. با این روش گیاهان می‌توانند تا حداقل 15 روز شاداب بمانند.

نحوه مراقبت از گیاهان هنگام سفر

 

برای آبیاری گیاهان می‌توانید از وان حمام استفاده نمایید.

چنانچه در حمام خانه خود، وان دارید، داخلش را پر از آب نموده و سپس تعدادی آجر درون آن قرار دهید. آب را تا حدی بریزید که روی آجر را بپوشاند. سپس گیاهان آپارتمانی را روی آجرها بگذارید.

با این روش، رطوبت از آجرها به گیاهان رسیده و گیاهان از تشنگی نجات پیدا می‌کنند و این از دیگر اصول مراقبت از گل و گیاه هنگام سفر است. هیچ گاه گل و گیاه‌تان را به طور مستقیم داخل آب نگذارید. چرا که باعث پوسیدگی ریشه‌های آن می‌شود.

منبع: گلیتال

 

نظر شما چیه؟

شما هم می‌توانید از طریق بخش نظرات، تجربیات خود را در مورد نحوه مراقبت از گل‌ها و گیاهان هنگام سفر با دیگران در میان بگذارید. 😊

تعداد نظرات در انتظار تایید: 95

جدیدترین مطالب وبلاگ
خرید آنلاین زعفران سرگل
فروشگاه گلکده اَهورا
جدیدترین محصولات فروشگاه