شما اینجا هستید:

معرفی و شرایط نگهداری گیاه سانسوریا

گیاه سانسوریا شمشیری (نام علمی: Sansevieria) نام یک سرده از خانواده مارچوبه سانان و دارای برگ‌هایی ضخیم، باریک و سخت و در 3 نوع ابلق، سبز و مهتابی است. سانسوریا گیاهی دائمی و همیشه سبز است که در فارسی به آن دراژا (درازا، اشاره به دراز و بلند بودن برگ‌ها دارد.) می‌گویند. این گیاه دارای ساقه زیر زمینی است که برگ‌ها مستقیما از آن رشد می‌کنند. تعداد برگ‌های این گیاه و رنگ آن‌ها روی قیمت گل سانسوریا تاثیر می‌گذارد و هرچه تعداد غلاف‌ها بیشتر باشد، قیمت گیاه بیشتر است. خرید سانسوریا به دلیل مقاومت بالا و شرایط نگهداری آسان این گیاه، به افراد مبتدی در زمینه گل و گیاه توصیه می‌شود.

گیاه سانسوریا از جمله گیاهان بسیار مقاوم است که با نام‌های سانسوریا شمشیری، زبان مادر شوهر و .. شناخته می‌شود. آسان بودن شرایط نگهداری سانسوریا و مقاوم بودن آن، این گیاه را برای دفاتر اداری، منزل و .. بسیار مناسب کرده است. سانسوریا انواع زیادی دارد و هر کدام از آن‌ها زیبایی خاص خود را دارند. یکی از زیباترین انواع سانسوریا، گیاه سانسوریا ابلق است که ماندگاری بالایی دارد و با برگ‌های سبز و زرد زیبایی دکوراسیون را دو چندان می‌کند. با ما همراه شوید تا با شرایط نگهداری، خاک مناسب سانسوریا و روش هرس آن آشنا شوید.

 

انواع سانسوریا

سانسوریا انواع مختلفی دارد و تمامی آن‌ها شرایط نگهداری نسبتا یکسانی دارند و در لیست مقاوم ترین گیاهان آپارتمانی برای مبتدی‌ها قرار می‌گیرند. علاوه بر زیبایی و مقاومت بالا، این گیاهان به خوبی هوا را تصفیه می‌کنند و از گیاهان اکسیژن ساز مناسب اتاق خواب محسوب می‌شوند. در ادامه با انواع مختلف سانسوریا آشنا می‌شویم.

سانسوریا ابلق

این نوع سانسوریا نسبت به بقیه نور بیشتری می‌خواهد تا برگ‌ها رنگ ابلق خود را از دست ندهند و زیبایی گیاه حفظ شود.

سانسوریا ابلق

شرایط نگهداری گیاه سانسوریا

سانسوریا پاکوتاه

سانسوریا پاکوتاه مانند نوع شمشیری در سه گونه سبز، ابلق و مهتابی وجود دارد و به دلیل جثه کوچک برای دکوراسیون انواع میزها مورد استفاده قرار می‌گیرد.

سانسوریا پاکوتاه | شرایط نگهداری گیاه سانسوریا

 

سانسوریا مهتابی

نوعی از سانسوریا شمشیری است که برگ‌های تک رنگ و پهنی دارد و به دلیل خاص بودن رنگ برگ‌ها طرفداران زیادی دارد.

سانسوریا مهتابی

 

سانسوریا نیزه‌ای، لوله‌ای یا مخملی

یکی از پر فروش ترین انواع گیاه سانسوریا، سانسوریا مخملی است که فرم زیبایی دارد و در رنگ‌های متنوعی یافت می‌شود. رنگ‌های متنوع سانسوریا مصنوعی است و تنها جنبه تزیینی دارد و در آینده ممکن است برای گیاه مشکل ایجاد کند.

سانسوریا نیزه‌ای، لوله‌ای یا مخملی | شرایط نگهداری گیاه سانسوریا

 

سانسوریا شمشیری سبز

سانسوریا شمشیری سبز بهترین نوع سانسوریا است و مقاومت آن نسبت به بقیه بیشتر است. روش نگهداری سانسوریا شمشیری سبز از بقیه آسان تر است و برای داخل ادارات، شرکت‌ها و فضاهایی با نور کم مناسب است.

سانسوریا شمشیری سبز

شرایط نگهداری گیاه سانسوریا

چرا گیاه سانسوریا را در خانه نگهداری کنیم؟

همان طور که گفته شد سانسوریا گیاهی زیبا و بسیار مفید است که یکی از کاربردهای آن استفاده در نظریه فنگ شویی است. فنگ شویی یک نظریه چینی در مورد جذب و تولید انرژی مثبت با استفاده از دکوراسیون است که چینش گیاهان نقش موثری در آن ایفا می‌کند. سانسوریا یکی از گیاهان خوب در نظریه فنگ شویی است و جهت قرار گیری آن در منزل بسیار مهم است.

علاوه بر ایجاد انرژی مثبت، بودن سانسوریا در اتاق خواب بسیار مفید است، زیرا بر خلاف گیاهان دیگر، در شب اکسیژن تولید کرده و خوابی عمیق و آسوده برای شما به ارمغان می‌آورد.

سانسوریا برای فیلتر کردن فرمالدهید و اکسید نیتروژن موجود در هوای خانه شما بهترین گیاه است. این دو آلاینده معمولا در کاغذ توالت، مواد تمیز کننده و انواع محصولات مراقبت بهداشتی یافت می‌شوند. بنابراین قرار دادن سانسوریا در نقطه‌ای از حمام یا سرویس بهداشتی ایده خوبیست. از جمله گیاهان نامناسب در فنگ شویی می‌توان به گیاه زردآلو، خاس، رز و .. اشاره کرد.

همچنین سانسوریا به دلیل رشد عمودی، سطح کمی را اشغال می‌کند و با توجه به مقاومت بالا می‌تواند برای مکان‌های پر رفت و آمد مانند شرکت‌ها، ادارت و موسسات انتخاب مناسبی باشد. سانسوریا گیاهی مقاوم به نور و آبیاری کم است و در واقع برای زندگی‌های پر مشغله امروز بسیار مناسب است.

علاوه بر نگهداری آسان، تکثیر سانسوریا نیز راحت است و تنها با استفاده از برگ و پاجوش به راحتی می‌توانید سانسوریای خود را افزایش داده و آن را هدیه دهید. 😊

 

تکثیر گیاه سانسوریا

این گیاه زیبا به راحتی در یک گلدان مناسب یعنی نه خیلی بزرگ و نه خیلی کوچک، رشد کرده و پاجوش می‌زند. برای دیدن پاجوش‌های بیشتر سانسوریا، می‌توانید از گلدانی استفاده کنید که یک سایز از سایز مناسب آن کوچک تر باشد. در این گلدان گیاه تشویق به زدن پاجوش می‌شود و می‌توانید این گیاه را به راحتی تکثیر کنید.

این در حالیست که اگر سانسوریا را در گلدانی بزرگ تر از سایز اصلی بکارید، ممکن است تمام انرژی گیاه صرف گستراندن ریشه در گلدان شود و گیاهی ضعیف و بدون پاجوش نصیب‌تان ‌شود. اما با گلدان کوچک تر، گیاه به سرعت در همه جای گلدان ریشه می‌دهد و بقیه انرژی صرف پاجوش زدن می‌شود.

بنابراین گلدانی با زهکش عالی و مناسب سانسوریا انتخاب کنید و با خاک سبک آن را پر کنید، سانسوریا را بدون آسیب زدن به ریشه‌ها در آن قرار داده و به خوبی از آن مراقبت کنید تا پاجوش‌های زیادش را ببینید.

در ادامه با روش‌های تکثیر گیاه سانسوریا آشنا می‌شوید:

1. تکثیر به روش قلمه برگ

  • سانسوریا سبز

برای تکثیر سانسوریا از طریق برگ، در ابتدا 1 یا چند برگ بزرگ و سالم را جدا کرده و آن‌ها را از پایین ترین قسمتی که می‌توانید ببرید. سپس آن‌ها را به قسمت‌های 8 الی 10 سانتی‌متری تقسیم کنید. برگ‌ها را به مدت یک یا دو روز در جایی نگه دارید تا قسمت برش خورده پینه ببندد.

بعد از خشک شدن قسمت بریده شده، برگ‌ها را به طور عمودی و دقیقا از همان جایی که برش زده‌اید، تا نصف داخل بستری از ماسه قرار دهید و دقت کنید که برگ‌ها را سر و ته نکارید.

دقت کنید که گلدان انتخابی شما برای قلمه‌ها خیلی بزرگ نباشد.

قلمه‌ها را آبیاری کنید و بعد از آن روی گلدان را با کاور پلاستیکی بپوشانید تا رطوبت بیشتر شده و سریع تر رشد کنند.

بعد از گذشت حدود 2 الی 3 هفته بسته به عوامل محیطی، قلمه‌ها ریشه می‌دهند و می‌توانید آن‌ها را در گلدانی جداگانه بکارید و منتظر رشد پاجوش‌ها از کنار آن‌ها بمانید.

  • سانسوریا ابلق

تکثیر سانسوریا ابلق نیز مانند سانسوریا سبز است با این تفاوت که برای ابلق ماندن گیاه باید قسمت پایین برگ را به صورت عدد 8 برش داده و قسمت برش داده شده را درون خاک قرار دهید.

توجه کنید که در این روش باید گیاهی که آن را قلمه می‌زنید خودش ابلق باشد تا پاجوش آن نیز ابلق رشد کند. با حذف قسمت سبز رنگ از برگ، گیاه ناچار می‌شود برای جوانه زدن از دو پایه خود که دارای نوارهای طلایی رنگ هست استفاده کند و به همین دلیل ساقه جوان ابلق می‌شود.

مناسب ترین خاک برای تکثیر آن مخلوطی از 2 قسمت خاک برگ پوسیده و یک قسمت خاک لوم است.

 

2. تکثیر به روش تقسیم بوته و جدا کردن ریزوم

تقسیم بوته در گیاه سانسوریا در فصل بهار صورت می‌گیرد. وقتی ارتفاع برگ‌ها بلند و گلدان پر از برگ‌های سانسوریا شده باشد باید بدانید که ریزوم تمام گلدان را پر کرده است. در این زمان گیاه پایه مادر را از گلدان خارج کرده و با استفاده از چاقو یا قیچی باغبانی قسمت زیر زمینی گیاه را به چند قسمت تقسیم می‌کنیم، طوری که هر قسمت سهمی از ریزوم ببرد. سپس هر 2 یا 3 گیاهچه را در یک گلدان جداگانه و با ترکیب خاکی مناسب می‌کاریم. مزیت این روش در این است که در ابلق‌ها گیاهان جدید نیز ابلق خواهند بود.

 

3. تکثیر به روش پاجوش

هنگام تعویض گلدان گیاه را خارج کنید، پاجوش‌های 20 سانتی‌متری را با دقت جدا کرده و در گلدان جدید بکارید و خاک را خوب فشرده کنید. بهتر است همان طور که گفتیم گلدان انتخابی شما برای پاجوش‌ها بزرگ نباشد تا گیاه به سرعت بعد از گستراندن ریشه، رشد کند. توجه کنید که ممکن است تا مدت‌ها پاجوش هیچ تغییری در رشد خود نداشته باشد که این امری طبیعی است.

 

شرایط نگهداری سانسوریا

☀️ نور لازم💧 روش آبیاری❄️ دمای مناسب🌏 خاک☘️ توصیه باغبان

✅ با این که گل سانسوریا به نور کم مقاوم است اما نور کامل و غیر مستقیم را دوست دارد و در آن به خوبی رشد می‌کند. دقت کنید که نور بسیار کم هم باعث رنگ پریدگی گیاه می‌شود و نور متوسط برای آن ایده آل است. انواع سانسوریا ابلق باید نور بیشتری دریافت کنند تا حاشیه طلایی رنگ آن‌ها از بین نرود. اما توجه داشته باشید که آن‌ها را از نور مستقیم آفتاب دور نگه دارید، چون برگ‌های آن‌ها، در چشم به هم زدنی خواهند سوخت!

✅ آبیاری این گیاه در زمستان هر 10 الی 14 روز یک بار و در تابستان هفته‌ای یک بار است به صورتی که بین دو آبیاری خاک کاملا خشک شود. سانسوریا خشکی خاک را تا حدی می‌تواند تحمل کند اما تشنگی زیاد باعث خشکی برگ‌ها می‌شود. از آبیاری بیش از حد سانسوریا خودداری کنید زیرا سبب پوسیدگی ریشه می‌شود.

✅ گیاه سانسوریا دمای 10 الی 25 درجه سانتی‌گراد را تحمل می‌کند. اگرچه در زمستان تا درجه حرارت 10 درجه سانتی‌گراد را تحمل می‌کند، ولی درجه حرارت مطلوب در این فصل 16 درجه سانتی‌گراد است. این گیاه به دمای پایین حساس است و دمای پایین باعث بروز بیماری‌های سانسوریا و سیاه و آبکی شدن برگ‌ها می‌شود. در دماهای زیر 10 درجه سانتی‌گراد حتما آبیاری را قطع کنید و در هنگام شب یا وقتی دما افت کرده است آن را از پنجره دور کنید.

✅ بهترین خاک سانسوریا خاک و کود آماده و یا کمپوست همراه با شن و ماسه است. خاک مخصوص سانسوریا بهتر است خاکی با زهکش بالا باشد تا آب اضافی از آن عبور کرده و سبب از بین رفتن ریشه‌ها نشود.

✅ این گیاه به رطوبت کمی احتیاج دارد و رطوبت محیط برای آن مناسب است. سانسوریا نیازی به غبارپاشی ندارد و تنها تمیز کردن برگ‌ها برای زیبایی و تنفس بهتر گیاه کافی است.

✅ در صورت مشاهده غبار بر روی برگ‌ها، گیاه را با پارچه و یا اسفنج مرطوب و آب بدون کلر تمیز کنید.

✅ هر 3 یا 4 سال یک بار در صورتی که ریشه‌ها در حال بیرون زدن از گلدان باشد اقدام به تعویض گلدان کنید. گلدان مناسب سانسوریا گلدانی کوچک است تا گسترش ریشه‌ها در آن زود تر صورت گیرد و انرژی گیاه به جای پخش ریشه صرف پاجوش زدن شود.

✅ جهت عملکرد بهتر این گیاه در فصول رشد (بهار و تابستان) هر 2 هفته یک بار اقدام به کوددهی کنید.

✅ روش هرس سانسوریا به صورت جدا کردن پاجوش‌های اضافی به صورت سالیانه است. می‌توانید این پاجوش‌ها را مجزا در گلدان‌های کوچک بکارید و سانسوریای خود را افزایش دهید.

✅ گیاه سانسوریا دارای گلی به رنگ سبز و سفید است که در بخش میانی گیاه می‌روید. گل سانسوریا بسیار معطر است اما جنبه تزیینی ندارد. زمان گلدهی آن در فصل پاییز است و برای متوقف نشدن رشد گیاه بهتر است ساقه گل دهنده را ببرید.

✅ اگر می‌خواهید از گلدان‌های لوکس و بزرگ استفاده نمایید، ابتدا گیاه را در یک گلدان کوچک و متناسب قرار دهید سپس در گلدان بزرگ تر بگذارید و اطراف گلدان بزرگ تر را با پوکه معدنی پر کنید.

منبع: ایران درخت

تعداد نظرات در انتظار تایید: 103

جدیدترین مطالب وبلاگ
خرید آنلاین زعفران سرگل
فروشگاه گلکده اَهورا
جدیدترین محصولات فروشگاه